カテゴリー「Learn the RRS 」の107件の記事

(RRSを学ぶ)

2017年6月 6日 (火)

QUESTION FROM A FAN; Crew Position; Lifelines

Case_36_jpegQUESTION FROM A READER;
>I am be wrong however I feel I see a lot of infringements regarding rule 49.2.
>The main infringement occurs when approaching finish line and crew stand on gunnel and act as "human Pole". This requires them to lean well outside lifelines for a long period of time.
>
I believe this is a lack of crew education and a deliberate rule infringement.
>Am I correct?
>If I am correct whose job is it to protest? Is this cause for a discretionary penalty?

>Band One
>4. Did anyone who was not part of the boat’s crew or support team contribute to the breach? YES
>Band 2.
>A positive answer to these questions would lead to increasing the penalty.
>1. Was the breach repeated? YES
>Thank you.  (M.S)

ANSWER BY THE EDITOR;
Answer #1:  
Any boats can protest a boat under RRS 60.1, the race committees can protest a boat under RRS 60.2, and the protest committees can protest a boat under RRS 60.3.
If anybody files a protest, the conclusion and decision of the protest hearing must be as follows;
     Protest conclusion:
     1. A competitor aboard boat X positioned his torso outside the lifelines contrary to RRS 49.2 .
    
2. Boat X broke RRS 49.2.
     Decision;
    
X is DSQ from race #1.

See attached Case 36 & Case 83 対訳 (pdf): 「case36_engjpn.pdf」をダウンロード 「case83_engjpn.pdf」をダウンロード

Answer #2:
This protest is not a subject of DP (Discretional Penalty). Because RRS 49 is not specified as DP in the SIs. Then the decision has to be disqualified under RRS 64.1.

Answer #3:
Such an action by a spinnaker trimmer is often seen here and there. I suppose that most sailors don't know RRS 49 for the reason of a lack of education.


Answer #4:
Here are some photographs which were taken recently at the neighboring regattas. Excuse me to carry these photos on this blog. I have no other purpose to quote them.
Please judge which boat (crew) breaks RRS 49.2 or not?
1_img_3072 3_middleboat_2016_2_2 2_middleboat_2016_2 4_2011_shimaseiki_b_039_1_2

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2017年5月27日 (土)

読者からの質問と回答 「ウインドサーフィン競技規則におけるRRS 17」

Rrs17_20172020_jpeg読者からの質問;
>ウインドサーフィンのレースでの質問です
>RRS17 同一タックでのプロパー・コースについて
>例えば上マークからサイドマーク(下りのレグ)に2艇がオーバーラップしてプロパー・コースを並走している。通常では風下艇に権利があるように思うのですが、RRS17ではラフしてはならないようになっています。
>ウインドサーフィンのレースでは風下艇がマーク手前で一旦ラフして水をあけさせてからジャイブする作戦があります。この場合はどのような権利になるのでしょうか?
>時間がある時で結構ですので、アドバイスお願いします。 (K.T)

編集者による回答;
>例えば上マークからサイドマーク(下りのレグ)に2艇がオーバーラップしてプロパー・コースを並走している。通常では風下艇に権利があるように思うのですが、RRS17ではラフしてはならないようになっています。

●まRRS付則Bウインドサーフィン競技規則のB2.17を理解してください。
[B2.17: 同一タックでのプロパー・コース] 規則17を次のとおり変更する。 
予告信号時、最初のマークへのコースが真の風向からおよそ90度である場合、スタート信号前の30秒間に同一タックの他のボードの風下にオーバーラップしたボードは、そのオーバーラップが継続している間は、結果として相手のボードが接触を回避する行動をとらなければならなくなる場合には、自らのプロパー・コースより風上を帆走してはならない。<以下割愛>

Windsurfin_rrs17_updated_jpeg●ここにある、「最初のマークへのコースが真の風向からおよそ90度である場合」のスタートとは、通常の風上に向ってのスタートとは異なり、ウインドサーフィン・レースの『スラローム・ダウンウインド・レース』等で主に用いられている、いわば特別なスタート方式である。

●ウインドサーフィン
RRS B2.17は、本来のRRS17を変更し、このようなアビーム・スタートをするレースに限定し、30秒前オーバーラップ等の条件の中で、プロパー・コースより風上を帆走してはならない制限をしたものである。
反面、RRS B2.17により、ウインドサーフィンでは上記以外のスタート、すなわち『コース・レース』等では、
RRS17一切適用されないことになる。


●まとめると、ウインドサーフィン競技においては、『RRS B2.17以外の場面では、風下艇がRRS17による「制限」を受けることはない』。すなわち、風下艇は「自由」であり、希望すれば「風位まで立つ」ことができる。

>ウインドサーフィンのレースでは風下艇がマーク手前で一旦ラフして水をあけさせてからジャイブする作戦があります。この場合はどのような権利になるのでしょうか?

RRS B2.17「・・・・・他のボードの風下にオーバーラップしたボードは、そのオーバーラップが継続している間は・・・・・自らのプロパー・コースより風上を帆走してはならない。」ため、オーバーラップを解除するために、一旦ラフして水をあけ、すなわちオーバーラップを切り、再びオーバーラップし、追い上げるのは、まさに攻撃のためやるべき戦術です。
追い上げラフは風下艇としての当然の権利で、単なる風上/風下 RRS11 です。
●ただし、「ジャイブ」「ダブル・ジャイブ」が必要なのはウインドサーフィン以外のRRS17であって、ウインドサーフィンではオーバーラップが一旦切れたあとは、再びどのようなプロセスでオーバーラップしようとも、RRS17の制約は一切受けません。

左上図:「ウインドサーフィン競技規則における
RRS 17」pdf:「windsurfin_rrs17_updated.pdf」をダウンロード
右上図:「規則
17についての質問と回答」 pdf:「rrs17_20172020.pdf」をダウンロードも参考ください。
いよいよシーズンですね、ご活躍をお祈りします。
関連記事
:
2014-05-02「読者からの質問と回答 「ジャイビング」」http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2014/05/post-0cdd.html
2009-03-27「RRS 17とダブル・ジャイブ Presentazione del nuovo Regolamento di Regata」http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2009/03/presentazione-1.html

2009-02-23「読者からの質問と回答 「RRS 17とダブル・ジャイブ」」http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2009/02/17-1be2.html

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2017年5月17日 (水)

読者からの質問と回答 「レースのスタート - U旗規則」

UuuuRrs_start_1_3読者からの質問:
>RRS2017-2020においてRRS30.3 「U旗規則」が新設されました。
>
このU旗規則を含め、レースのスタート時の「準備信号」に何を用いればいいのか? その根拠となるのはなにか? ヒントがあれば教えてください。(K.O)

編集者による回答:
(1) 新規則「U旗規則」は、別名Soft BlackKinder gentler Black と呼ばれるように、従来からある「黒色旗規則」のペナルティー部分を緩和したものです。
黒色旗規則適用があまりにもきつ過ぎると思われる大会への対応(例えばジュニアのレガッタ)、また「リコール艇の掲示」を含む運営側の負担軽減を目的に、追補されたものである。(従前より帆走指示書で指示する方法は採られていた) 

 RRS30.3 「U旗規則」
 U旗が掲揚された場合には、スタート信号前の1分間に、艇体、乗員または装備の一部でもスタート・ラインの両端と最初のマークとで作られる三角形の中にあってはならない。艇がこの規則に違反して、特定された場合には、その艇は審問なしに失格とされなければならない。ただしレースが再スタートまたは再レースとなった場合は、失格としてはならない。


Rrs_start_2(2) RRS26レースのスタートによると準備信号には下記6種がある。
 P旗- ペナルティー無し
 I旗- 規則30.1を適用
 Z旗- 規則30.2を適用
 I旗とZ 規則30.1と30.2を適用
 U旗ー 規則30.3を適用
 黒色旗- 規則30.4を適用

 ・ P旗だけのスタートに越したことはない。
 ・ より厳しいスタート・ペナルティーへと進めていく。(条項番順に)
 
・ P旗---(ゼネラル・リコール)---> I旗---(ゼネラル・リコール)---> 黒色旗の順番で適用されるケースがよく見かけられる。
 ・ レース日程の進捗との拘わりも一つの要素。
 ・ クラスが定める「チャンピオンシップ・ルール」とか「標準帆走指示書」等にガイド・ラインが示されている場合もある。(スナイプ級、J/24クラス)

(3) レースのスタートについての助言
運営上の制約を含め「レースのスタートについての助言」をまとめてみた。

Rrs_start_3
1. スタート・ラインの設定と準備信号
①  レース委員会信号艇(通称本部船)とピンエンド・マークの場合
  ・ Z旗、Uおよび黒色旗規則は、スタート信号前の1分間に、スタート・ラインの両端と最初のマークとで作られる三角形に艇があるか」の判定が必須で、1艇の信号艇だけでは三角形の判定はできない。 (RRS30.2, 30.3, 30.4)
  ・ 次に、P旗スタートをはじめとし、個別リコール(OCS)判定のためには、艇が「スタート・ラインのコース・サイドか、それともどちらかの延長線のコース・サイドにあるか」を見極めることが必須で、ピンエンドにも信号艇が必要となる。Z旗・U旗および黒色旗スタート時も同様。 RRS29)
・ 結論として、消去法により I規則」しか適用できない。RRS30.1)

 運営上(運営艇、運営要員)の制約からよく見かける方式であるが、極めて窮屈なスタートしができないことになる !

②  スタート・ラインの両端が、レース委員会信号艇の場合
  ・ 6種すべての準備信号P旗、I旗、Z旗、Uおよび黒色旗)が適用できる。

Start_of_race_2Santandel_world_cup_2017_7z7a37862. ロングディスタンス・レースをはじめ、風上風下コースであっても、スタート・ラインから最初のマークが目視できない場合
   ・ Z旗、Uおよび黒色旗規則は適用できない。
   ・ なぜなら、「スタート・ラインの両端と最初のマークとで作られる三角形」の判定ができないはずのため。

RRS「レースのスタート」
PowerPoint:「rrs_starting_race.pdf」をダウンロード

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2017年4月25日 (火)

QUESTION FROM A FAN; Interesting Starting Line

Garda_rc_l18634QUESTION FROM A READER;
>Subject: Interesting Finish Line
>Dear Sir,

>I have been looking for a rule or case study that accepts a finish line that is moving.
>Can I ask what rule or case would allow a moving mark to be acceptable.


>Situation.
>Mark Boat is to set finish line.
>1. Buoy is set as mark.
>2. RIB used to set other end of finish line at 90 degrees to previous mark.
Garda_rc_1>3. Anchor is broken and light. Ride line is short. 15 knots wind. RIB can NOT hold position.
>4. Committee decides RIB driver will do his best to hold finish line position. The driver works very hard for hours but impossible to hold same position.
>5. Result: Every finishing boat had different finish line. Time keepers position moving up to 15 meters between boats.
>This is OK ? Under which rule or case study?

>Solution was to bring new heavier anchor and rode line we had time. Not sure why committee did not send a runner with new anchor.
>No spare boat? No safety boat? No spare anchor? ......not sure.

>Thank you. (M.S)

ANSWER BY THE EDITOR;
Such situations do not occur every time, but rarely exist.
Id like to introduce two examples in my inexperience for sailboat regattas.

Img_0035testImg_0045testExample #1: J/24 World Championship 2000
NEWPORT, RHODE ISLAND, USA  September 22-29,2000
<Sailing Instructions>
10 THE START
10.7 If weather conditions require, the Signal boat and the Line End boats may keep their position with the aid of the motors. This shall not be grounds for requests for redress.
----
14 THE FINISH

14.3 If weather conditions require, the finishing line mark boat may keep its position with the aid of the motors. This shall not be ground for requests for redress.

J24_usa_starting_lines<Background and Comment>
The organizing authority for this regatta is the Ida Lewis Yacht Club and Sail Newport in conjunction with the International J/24 Class Association. The racing venues are Rhode Island Sound and Narragansett Bay at Newport, Rhode Island, USA where are the most suitable place for racing, but difficult area to conduct races. Because the sea depth is not so deep about 30-40m, but the tide is strong and the topography is complicate. Then it often happens that the anchor drags. The Race committee boats may keep its position with the aid of the motors under the SI 10.7 and SI14.3.

For such situations, the indispensable condition is making sure of capable boat drivers.
As you know well, Newport is famous as a sacred place of America's Cup. Many expert race officers are there. It is just an American sailing history with 166 years’ tradition.

Left side photo: from the left, Editor, Mr. Brad Read (J/24 World 2000 champion), the late Mr. T and  Mr. I)
Right side photo: International Jury members, Alex, Grame, Tuna
SIs pdf:「j24_world_championship_2000_sis_word.pdf」をダウンロード


Garda_map2Garda_map1Example #2: XXVI LAKE GARDA MEETING OPTIMIST CLASS 2008
FRAGLIA VELA RIVA, ITALY 20th - 23rd March 2008

<Background and Comment>
The regatta venue is at Riva Del Garda in the northern end of Lake Garda, Italy. The Lake Garda is the largest lake in Italy. It is a popular holiday location and is located in northern Italy. (https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Garda)
When all is said and done, the depth of water is marvelous. According to the geography, Average depth is 136 m (446 ft) and Max. depth is "346 m (1,135 ft)". Therefore, the Race committee must use concrete anchors instead of normal iron anchors under financial and environmental circumstances.

See attached map photos which were taken by editor at the entrance of club house in year 2008, 2013. It is confirmed by photos that the lake depth is 350m.
The other photos show a concrete anchor and a water-soluble rope. They will sometimes be disposable.

And through unavoidable circumstances, the Race committee boats may keep its position with the aid of the motors as well as an example of Newport, USA.
For such situations, the indispensable condition is making sure of capable boat drivers. Lake Garda is also famous because at where world championships and international regattas are held seven or eight events every year. Lots of expert race officers gather together from all over Italy. It is Garda's sailing tradition.

Map photo: 「garda_map2.jpg」をダウンロード
Garda Meeting NoR:「2008_garda_meeting_nor.pdf」をダウンロード


Garda_principal_race_oficerGarda_rc_boat_anchor<CONCLUSION>
1. This subject is not under RRS, but a matter of race conduct.
2. That is the best thing for you NOT to do such the conduct. No capable driver is here and there.
3. Such situations rarely exist. But the action of the signal boat and/or the line end boats must be described beforehand on the Sailing Instructions.
 

Wishing you a very happy season with good wind in your sails!

Related articles:
2012-11-29「Farewell Tuna」 http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2012/11/farewell-tuna.html
2012-12-05「Tunaさんを偲んで」 http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2012/12/tuna-611e.html
2015-01-15「Handling Leeward Gates (風下ゲートの操船)」 http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2015/01/handling-leewar.html

2011-07-13「 'Protect your yacht club!' leading sailor advice - Gary Jobson」 http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2011/07/protect-your-ya.html

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2017年1月30日 (月)

「規則21:免罪」事例 その2

2017-01-25付『読者からの質問と回答 「規則21:免罪の改定」』において、新RRS2017-2020の規則21(免罪)が第2章C節からD節へ移項されたことを紹介しました。
内容的になかなか難解であるため、他の例を追加しておきます。
リーズナブルな変更であることが理解でき、また、予ねてよりの懸案であった『両艇規則違反』のケースにも一定の解“が示されているのではないでしょうか。

Rule 21 (Exoneration) Change in the 2017-2020 Racing Rules of Sailing:「rule21_dave_dick_rob.pdf」をダウンロード

Rule211_1   Rule211_2 Rule211_3 Rule211_4 Rule211_5
関連記事:
2017-01-25『「規則21:免罪」事例 その1http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2017/01/21-1-3881.html
2017-01-20『
読者からの質問と回答 「規則21:免罪の改定」』http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2017/01/21-c6af.html

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2017年1月27日 (金)

RRSはどの時点から適用されるのか?

Jpeg_4RRSはどの時点から適用されるのか?

レーシング・ルール(RRS)の中で、最もGameに影響する規則は第2章/艇が出会った場合(航路権規則)である。今回その前文が改定された。

1.新旧2前文の比較
2013-2016 2章前文
2章の規則は、艇がレース・エリア内、またはその近くを帆走していて、レースをしようとしているか、レース中か、またはレースをしていた艇間に適用する。ただし、レース中でない艇は、規則24.1の場合を除き、第2章の規則のいずれかに違反したとしてもペナルティーを課せられることはない。

2017-2020 2章前文
2章の規則は、艇がレース・エリア内、またはその近くを帆走していて、レースをしようとしているか、レース中か、またはレースをしていた艇間に適用する。ただし、レース中でない艇は、インシデントにより傷害または重大な損傷が起きた場合の規則14または規則24.1の場合を除き、第2章の規則のいずれかに違反したとしてもペナルティーを課せられることはない。

要は、「インシデントにより傷害または重大な損傷が起きた場合の規則14」の違反が、ペナルティーの対象に加えられただけである。<規則14:接触の回避、規則24.1:レース中の艇への妨害>

2.前文の解釈
・ まず『第2章の規則が適用されるのはレース中であり、それは準備信号が発せられた時点からフィニッシュするまで』と まかに 解釈するのは、それなりに正しい。
・ 
そうであれば、レース中でない艇は規則に違反しようが、しないが同じことなのか?
・ レース中でない艇は、・・・・、第2章の規則のいずれかに違反したとしてもペナルティーを課せられることはない、とは何を意味するのか?
の疑問が生じてくる。

3.予告信号の前に起きたインシデントの例
ISAF Q&A J11 2010-29:
予告信号の前に起きたインシデントの救済
質問

レースの予告信号の2-3分前、レースでスタートしようとしている2艇間にポート・スターボードの衝突があった。
スターボード・タック艇に重大な損傷があり、その艇は損傷のためそのレースでスタートすることができなかった。スタートすることができなかったレースで、その艇は救済の資格があるか?
ポート・タック艇はそのままスタートし、フィニッシュしたが、ペナルティーは課せられないのか?

■ 
2013-2016に基づく結論と適用規則・判決

1.
インシデントが発生した時点は予告信号の2分前であり、場所はスタート・ラインの風下5mであった。よって第2章の前文に基づき両艇はスタートしようとしていた。
2.
スターボード・タックであった航路権艇は、何ら規則に違反せず、自身の過失でなく物理的損傷を被ったため、規則62.1(b) に基づき救済が与えられる。
3.
ポート・タック艇は、規則10および規則14に違反した。しかしながら、レース中ではなかったため、第2章規則の前文に従いペナルティーは課さない。

■ 2017-2020に基づく結論と適用規則・判決
1.
インシデントが発生した時点は予告信号の2分前であり、場所はスタート・ラインの風下5mであった。よって第2章の前文に基づき両艇はスタートしようとしていた。<旧と同じ>
2.
スターボード・タックであった航路権艇は、何ら規則に違反せず、自身の過失でなく物理的損傷を被ったため、規則62.1(b) に基づき救済が与えられる。<旧と同じ>
3.
ポート・タック艇は、規則10および規則14に違反した。よって失格(DSQ)とする。

■ 旧規則では、
違反した艇に何のペナルティーも課せられないので、違反しなかったと同じである、適切でない表現かも知れないが「やり得」。
・ 新規則であれば、違反艇はインシデントにより傷害または重大な損傷が起きた場合の規則14違反に該当するため、ペナルティーが課せられる。
・ 
すなわち接触の回避はレース中でない時点でも適用される。よりリーズナブルな改定といってよい。

4.まとめ
RRSの規則は第1章から第7章まであるが、すべての規則が大会およびレースのあらゆるシーンで適用される訳ではない。大会の進行に沿って、適用される規則が取捨選択される。
Gameに大きな影響を与える航路権規則は、レース中は当然のことであるが、レースをしようとしている艇レースをしていた艇にも適用される。
今般の2章航路権規則の改定を機に、「RRSはどの時点から適用されるのか?」として纏めてみた。
くれぐれも思わぬ落とし穴にかかりませんように!

RRSはどの時点から適用されるのか?pdf:「rrs20172020whileracing.pdf」をダウンロード

関連記事:2010-09-13RRS2章の規則はどの時点から適用されるのか?」http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2010/09/rrs2-2c14.html

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2017年1月25日 (水)

「規則21:免罪」事例 その1

Examples regarding Rule 21: Exoneration

ISAF Q&A: M 014 Q&A 2011-027

Published: 21 January 2012 (Now Modified in accordance with new RRS 2017-2020 by 'Editor')

Question 4
What are the fundaments of the difference between rules 21(a) and 21(b) with regard to rules 15 and 16?

Answer 4
When a boat entitled to mark or mark-room is sailing within the room or mark-room, she must comply with rules 15 and 16.
However, sometimes complying with these rules means that the boat entitled to mark or mark-room will not be able to actually round the mark.
This is why rule 21(a), contrary to rule 21(b), provides for exoneration for a boat entitled to mark or mark-room that breaks either of those rules while sailing within the room or mark-room.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Example11_2Example 1: rule 16 (Changing Course)

Two boats, RED and GREEN approach a windward mark to left to port. RED is inside boat, entitled to mark-room, has trouble getting to the mark. She luffs hard when she rounds the mark and there's contact between the boats. RED is right-of-way boat, GREEN is keeping clear, and if RED wouldn't have changed course so rapidly, there would not have been contact. GREEN left enough room for a 'normal' luff.

RED breaks rule 16.1 by not giving enough room to GREEN to keep clear. Nevertheless RED is exonerated under rule 21(a) because she is rounding the mark when doing so.

CONCLUSION AND RULES THAT APPLY:
1.RED broke rule 16.1. Nevertheless She is exonerated under rule 21(a) because she was sailing within the
mark-room to which she was entitled by rule 18.2(b).
2.GREEN broke rule 11. Nevertheless She is exonerated under rule 21(a) because she was sailing within the room to which she was entitled by rule 16.1.

3.Both boats broke rule 14, but both are exonerated under rule 14(b). Because RED is a R-O-W boat and GREEN is a boat entitled to room.
DECISION:
Protest dismissed.



--------------------------------------------------------------------------
Example21_3Example 2: rule 15 (Acquring R-O-W)

There are big waves on the course. Two boats, BLUE and PURPLE sail toward the leeward mark to be left to starboard. Entering the 3BL zone Blue is clear ahead and gets mark-room.
While sailing toward the mark PURPLE becomes right of-way boat under rule 11. BLUE is not changing course but gybes between positions 2 and three. BLUE becomes right-of-way starboard tack boat.

Normally BLUE would be penalized for breaking rule 15, because she does not initially give room to PURPLE to keep clear. But because she is sailing to the mark, she gets exoneration under rule 21(a).

CONCLUSION AND RULES THAT APPLY:
1.BLUE broke rule 15. Nevertheless She is exonerated under rule 21(a) because she was sailing within the
mark-room to which she was entitled by rule 18.2(b).

2.PURPLE broke rule 10. Nevertheless She is exonerated under rule 21(a) because she was sailing within the room to which she was entitles by rule 15.

3.Both boats broke rule 14, but both are exonerated under rule 14(b).  Because BLUE is a R-O-W boat and PURPLE is a boat entitled to room.

DECISION:
Protest dismissed.

関連記事:2017-01-20『読者からの質問と回答「規則21:免罪の改定」』http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2017/01/21-c6af.html

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2017年1月20日 (金)

読者からの質問と回答 「規則21:免罪の改定」

Diagram_a読者からの質問:
>規則21(免罪)は、旧RRSでは「第2章 C節:マークおよび障害物において」の条項でしたが、新RRS2017-2020では「D節:その他の規則」に移管されています。
>また文頭の「C節の規則に基づくルームまたはマークルーム」から、C節の規則が抹消され、単に「ルームまたはマークルーム」に変更されています。

単なる字句の整備、条項番号合わせではないように思われます、何か理由があるのでしょうか?

編集者による回答:
World Sailing レーシングルール委員のDick Rose氏<既報のRRS2017-2020 Study Versionの筆者>の下記解説を紹介します。
少し
難解ですが、リーズナブルな変更であることが理解できます。
また予ねてより懸案であった『両艇規則違反』のケースにも一定の解“が示されたのではないでしょうか。

Sailing World: New Year, New Rules
By DICK ROSE SEPTEMBER 27, 2016

新規則 21(免罪)
C節の規則に基づくルームまたはマークルームを得る資格のある艇が、そのルームまたはマークルームを帆走している場合、その艇にルームまたはマークルームを与える必要がある艇とのインシデントにおいて、次の場合、資格のある艇は免罪されなければならない。
(a) A節の規則または規則15もしくは規則16に違反した場合、または
(b) 規則31違反を強いられた場合。

ルームまたはマークルームを得る資格のある艇が、そのルームまたはマークルーム内を帆走している場合、ルームまたはマークルームを与える必要がある艇とのインシデントにおいて、次の場合、資格のある艇は免罪されなければならない。(a)A節の規則または規則15もしくは規則16に違反した場合、または、(b)規則31に違反せざるを得なくなった(違反を強いられた)場合。

改定された規則21は、ある艇が得る資格のあるルームまたはマークルーム内を帆走している場合、いつでも適用される。ルール・ブック2013-2016版においては、規則21は、艇がルームまたはマークルームを得る資格の規則がC節の規則である場合のみ適用された。2つの規則が、艇に他艇にマークルームを与えることを要求している: ともにC節内の規則18.2および規則18.34つの規則が、艇に他艇にルームを与えることを要求している:C節内の規則19.2(b)および規則20.2(c)、およびB節内の規則15および規則16.1。新しい規則は記憶するのに容易である、なぜなら、いかなる規則でも、艇にルームまたはマークルームを得る資格を与えた場合、その規則がルール・ブックのどの箇所にあるかに関わらず、規則の保護を享受できる。

改定された規則21がなぜより公正な規則であるかを知るために、見取図Aに示すよくある場面を考究してみてください、TomJerryがスピネーカーをセットし、ランで帆走中を示す場面である。Tomはクリア・アスターンからJerryに追いついた、それ故にJerryはプロパー・コースより風上を帆走することができる(規則17参照)。JerryTomに対し急激にラフしたので、Tomは速やかに応じ、接触を回避するためシーマンらしいやり方でできることをしたけれども、位置2において、TomのスピネーカーとJerryの風上側のシュラウドが接触した。損傷はなく、どちらの艇もペナルティーを履行しなかった。Tomは、Jerryの急激なラフがTomに避けているためのルームを与えなかったことにより規則16.1に違反した、ことを理由として申し立て、抗議した。

プロテスト委員会は、Tomが主張したとおり、Jerryが規則16.1に違反したと判決したしかしまた、Tom も避けていなかったことによって規則11に違反した、と判決を下した。旧規則に基づけば、Jerryの規則16.1違反が、Tomに規則11違反を強いた場合のみ、Tomは免罪されることができる(規則64.1(a)参照)Tomは規則11違反を強いられなかった、なぜならTomは、たとえそのような対応がブローティングする危険を冒したり、シーマンらしくなかったりしても、直ちにかつより激しいラフができたであろうからである。

旧規則に基づけば、Tomは規則11違反のため失格となったであろう、しかし改定された規則21に基づけば、Tomは免罪されるだろう、なぜならJerryのラフに対してシーマンらしいやり方で速やかに応じている間、Tom得る資格のあるルーム内を帆走していたからである。著者としては、改定された規則21はより公正である、なぜなら、この例は艇が規則15および規則16.1によって必要とされるルームを与えなかった場合に発生するような場面を扱っている、これは我々が、C節の規則に基づくルームまたはルームを与えなかったことを扱うのと同じ方法だからである。

認定された事実:<編集者記>

1. Tom and Jerry sailing on a run, spinnakers set. Tom overtook Jerry from clear astern within two lengths of Tom.
2. And while remaining on the same tack and overlapped, Jerry luffed Tom so rapidly that even though Tom responded promptly and did all she can in a seamanlike way to avoid contact, Tom’s spinnaker touched Jerry’s windward shroud.
3. There’s no damage, and neither boat takes a penalty.

結論と適用規則:

1. When Jerry, the right-of-way boat, changed course she did not give Tom room to keep clear. Jerry broke rule 16.1.
2. Tom to windward did not keep clear of Jerry to leeward. Tom broke rule 11. Nevertheless Tom is exonerated under rule 21(a) because she was sailing within the room to which she was entitled. 

判決:
Jerry is DSQ.

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参考記事: 旧RRS2013-2016を適用した例
2010-02-13「STRANGE CASE Num.01 - Both boats penalized」

Rrs17_jpeg_2Strange Case #01 - Both boats penalized (ISAF Q&A 2009-024)

プロパー・コースより風上にラフしている艇は、避けていなければならない義務がある風上艇にかかる圧力を軽くしてはいない。このような場面においては、両艇とも規則に違反し、それゆえペナルティーを課せられる可能性が高い(かつそれ程まれでもない)。

この状況は、艇(L)が他艇(W)の風下となり、規則17 が適用されるときに起こることに似ている。規則11L に航路権を与えているが、規則17L にプロパー・コースより風上を帆走しないよう求めている。L がプロパー・コースより風上を帆走している場合でも、Wはやはり避けている必要がある(すなわち、規則11 に従う)。ただし、Lは規則17 違反で失格とされる。Wが避けておらず、Lがプロパー・コースより風上を帆走する場合には、両艇とも失格とされる。(ISAF Q&A 2009-024, 2010年1月削除)

A boat luffing above its proper course does not relieve a windward boat of her obligation to keep clear. In all of these situations it is quite possible (and not so rare) that both boats break the rules and are therefore should be penalised.

The situation is similar to what happens when a boat (L) comes in to leeward of another (W) and rule 17 applies. Rule 11 gives L the right of way; but rule 17 requires L not to sail above her proper course. If L sails above her proper course, W still needs to keep clear (i.e. comply with rule 11); but L should be disqualified for breaking rule 17. If W fails to keep clear and L sails above her proper course, they will both be disqualified. (ISAF Q&A 2009-024, Jan 2010 deleted)
http://ventoorientale.cocolog-nifty.com/blog/2010/02/strange-case-1.html

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2016年11月 5日 (土)

The Perfect Finish - Powerpointプレゼンテーション

Theperfectfinish_jpeg_2The Perfect Finish

DON’T FORGET
The Start you can do over and over The Finish only ONCE!

スタートは何度も何度もやり直せるが フィニッシュは一度だけ! 

レース委員長への警鐘句である。
レースにおけるスタート/フィニッシュは、セーラーには勿論のこと、運営側にとっても極めて重要な局面であり、最大限に神経を使うシーンである。
しかしながらスタートへの関心度合が高いのに較べ、フィニッシュにはそれ程の注目がされないのように思えるのは気のせいだろうか?

2016
年を振り返る時、編集者が関わったレースにおいて、
 ・フィニッシュを見逃したケースはなかったか?
 ・フィニッシュを見誤ったケースはなかったか?
 ・複数の艇が集中して(団子になって)フィニッシュしたことはなかったか?
 ・フィニッシュ・ライン近くでインシデントが発生したことはなかったか?
 ・規則に従わないフィニッシュを現認したことはなかったか?
 ・コースの短縮は規則に則り行ったか?
 
・予定された時間内に成績表の作成ができたか?
Dont_forget_jpeg_2 
・大会後に成績を訂正するようなことはなかったか?
等々、決して他人事とは思えない事例が発生した(筈である)。果たして公正で、かつ規則に従った措置ができたのか、自信を持って言い切れるかどうか些か疑問もある。

The Start you can do over and over The Finish only ONCE!」はフィニッシュの重要性をいみじくも表現した言葉である。
ISA(Ireland Sailing Association) が ISAF Race Management Manual を参考に、フィニッシュに焦点を絞りまとめたプレゼンテーション「The Perfect Finish」を紹介する。

The Perfect Finish PowerPoint Presentation pptx:「theperfectfinish_by_smallpdf_pptx.pptx」をダウンロード ppsx:「theperfectfinish_by_smallpdf_ppsx.ppsx」をダウンロード 


参考:
ISAF Q&A E004 Q&A 2015.011「qa2015.011E004-[19516] -JPN.pdf」をダウンロード
「rmmanualpart12009v26936.zip」をダウンロード 「rmmanualpart22009v26937.zip」をダウンロード 「rmmanualpart32009v26938.zip」をダウンロード

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2016年9月 4日 (日)

QUESTION FROM A FAN: Meaning of a signal "AP over H"?

Ap_h_flag_2 Meaning of a signal "AP over H" ?     2010/12/01

QUESTION (from a reader);

>Please, explain to me, whether is meaning of a signal "AP over H" - besides that is written in the book of rules - all must immediately go on beach. I hoist this signal from safety reasons. But yachts remain on water - to train. Sailors: "About Signals ashore we will be informed by the coach, we will wait here".
>Whether it means that in the SI it is necessary to stipulate a special flag: "Immediately follow on the beach" (a RUS RO)


ANSWER (by the blog editor);
(1) Flag "AP over H" means “Races not started are postponed. Further signals ashore.” The signal essentially expects all sailors to return to shore, but there is under no obligation to return.

(2) In the IODA World, European, North American and Asian Championships, there are Sailing Instructions as a reference for “safety Regulations”, which say as follows;

SI 20. SAFETY REGULATIONS
---

SI 20.3 When code flag B is displayed ashore each Coach or Team Leader shall sign a checklist at the Race Committee Office within 45 minutes after the flag has been displayed, to indicate that all team members have returned to shore. Flag B will be displayed when the last boat has finished the last race of the day or the race is abandoned. All team members may be penalised at the discretion of the Jury for each race of the day on which the Coach or Team Leader failed to comply with this instruction. This changes rule 63.1.

(3) Defects in the SI 20.3;
The code flag B encourages sailors to return to shore. But there are three defects in the SIs.
1. Defect one;
    
Flag B will be able to display when the last boat has finished the last race of the day or the race is abandoned.
    
In case of the question, the RC displays "AP over H" and the race is postponed, but not abandoned. Therefore, If sailors want to wait on the water, they will not break any rules and SIs and can remain on the water.
2. Defect two;
    
The SIs is written on the assumption that there are minimum two coaches who are on the water and on the shore. If only one coach is on the water, it is impossible to see the flag B ashore. Then the SIs is not considerate of small teams.
3. Defect three;
    
Flag B will be displayed when the last boat has finished the last race of the day or the race is abandoned.” Even if the race is abandoned and ”only” flag N is displayed under rule 30 or 32.1, the RC has to display flag B under SI 20.3, although the RC intends to new start. Because the word ”will” in the Sis means the intention of the RC (Appendix L). When "N over H" or "N over A" is display, displaying flag B is proper.

(4) My proposal;

The amended SIs will supplement these three defects and must ensure safety.

SI 20.3 When code flag B is displayed on the race committee boat and ashore, each Coach or Team Leader shall sign a checklist at the Race Committee Office within 45 minutes after the flag has been displayed, to indicate that all team members have returned to shore. Flag B will may be displayed when the last boat has finished the last race of the day or the race any race is abandoned or any race is postponed. All team members may be penalised at the discretion of the Jury for each race of the day on which the Coach or Team Leader failed to comply with this instruction. This changes rule 63.1.

Airticle copy pdf Dloadnowbutton_3「ap_and_h.pdf」をダウンロード

Attached
IODA North American Championship SIs Dloadnowbutton : 「ioda_northamerican2010_si.pdf」をダウンロード

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